18 Mayıs 2012 Cuma

GELİŞİM ALANLARI syf:156 Araştırma

0-6 YAŞ DİL GELİŞİMİ ÖZELLİKLERİ0-1 YAŞ:
Anlama: - Konuşmacıya bakarak cevap verir.
- Kendi adı söylendiğinde tepki verir.
- “Buraya bak, buraya gel” sözlerine tepkide bulunur.
- “Hayır” dendiği zaman yaptığı hareketi durdurur.
Konuşma: - Ağlamaklı sesler çıkarır.
- Sesli ve sessiz harfleri kendi kendine tekrar eder.
- Yetişkinin konuşmasından sonra sesli olarak iletişimde bulunur.
- Sözcükleri anlamlı olarak istenilen uyumla söyler ve iletişim kurar.
- Sesleri taklit eder.


1-2 YAŞ:
Anlama: - “Nerede?” diye sorulduğunda doğru cevap verir.
- “Üstünde, altında, içinde” gibi zarfları anlar.
- Bildiği bir eşya istendiğinde getirir.
- Anahtar sözcükler bulunan basit cümleleri anlar.
- Seri halinde ve birbiri ile ilişkili iki talimatı anlar.
- Çevreden gelen sesleri ayırt edebilir.
Konuşma: - İlk defa tam olarak anlamlı sözcükler söyler.
- Eşya ya da resimlerin adlarını söyler.
- Bir olayı açıklarken sözcükleri tek tek söyler.
- Adını söyleyerek kendini tanıtır.
- “Ben, benim” zamirlerini kullanır.
- Kişilere, eşyalara, olaylara ilişkin yaklaşık 50 sözcük bilir.
- Ayrılma esnasında “Bay bay” gibi sözcüklere tepkide bulunur.

2-3 YAŞ:
Anlama:
- Bilinen eşyaların adı söylendiğinde tanır.
- Ne ve nerede ile yapılan sorular sorar.
- Olumsuz ifadeleri anlar.
- Basit öykü kitaplarını dinlemekten zevk alır ve yeniden okunmasını ister.

Konuşma: - İki sözcüklü cümleler kurar ve doğru olarak birleştirir.
- Adını ve soyadını söyler.
- “Ne ve nerede” ile soru sorar.
- Olumsuz cümleler kurar.
- Anlayamadığında üzülür.
- Zamirleri kullanır.
- Sözel olarak evet anlamında olumlu tepki verir.
- Basit fiilleri resimlerine bakarak söyler.
- O andaki yaşantılarını anlatır.


3-4 YAŞ:
Anlama: - Zaman kavramını ifade eden cümleleri anlamaya başlar.
- Kıyaslamaları anlar.
- “Eğer, bundan sonra, çünkü” gibi sözcüklerin kullanıldığı cümleleri anlar.
- Birbirleri ile ilgili dört emri yerine getirir.
- “Haydi taklit edelim” denildiğinde anlar.

Konuşma: - Tam cümlelerle konuşur.
- Geçmiş deneyimleri hakkında konuşur.
- Çoğul takılarını kullanır.
- “Ben, benim” zamirlerini kullanır.
- Şarkıları söyleyebilir.
- Konuşmalarında ses hataları olmasına rağmen yabancılar tarafından
anlaşılır.
- “Üzerinde, içinde” gibi sözcükler kullanır.
- Sıfatları doğru olarak kullanır.

4-5 YAŞ:
Anlama: - Birbiri ile ilişkili olmayan 3 emri sırası ile yapar.
- “Güzel, daha güzel, en güzel” gibi kıyaslamaları anlar.
- Uzun hikayeleri dinler, ancak çoğu kez gerçekleri yanlış yorumlar.
- Olayların sırasını anlar.
Konuşma: - “Ne zaman, nasıl, niçin” ile sorular sorar.
- Küçük cümleleri birleştirerek bütün bir cümle kurar.
- “Çünkü, böylece” sözcüklerini kullanarak olayların nedenleri hakkında konuşur.
- Gerçekleri karıştırabilir ama öykünün özünü anlar.
- Altı sözcükten oluşan cümleleri taklit eder.
- Basit zıtlıkları bilir.
- “Eğer... Ne ... ?” veya “Ne zaman?” şeklindeki sorulara doğru cevap verir.
- İsim-isim, isim-fiil birleştirmesi yapabilir.
- Telefonla konuşabilir.

5-6 YAŞ:
Anlama: - Sözel olarak belirtilen iki özel duruma uygun resimleri bulur.
- Soyutlama becerisinin ilk belirtilerini göstermeye başlar.
- Geçmiş gelecek ve geniş zamanı resimlerden ayırt eder.
Konuşma: - Dil bilgisi bakımından yetişkinlerin konuşmasına çok yaklaşır.
- Ancak, özne fiil arasındaki uyumla, geçmiş zaman kiplerinde bazı zorluklar
vardır.
- Söyleyişlerinde sıraya dikkat eder.
- Bilgi verir ve alır.
- Aile içinde arkadaşları ve yabancılarla iyi iletişim kurar.
- Bildiği basit bir öyküyü sırasıyla anlatabilir.
- Benzerlik ve farklılıkları söyler.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder