0-6 YAŞ DİL GELİŞİMİ ÖZELLİKLERİ0-1
YAŞ:
Anlama: - Konuşmacıya bakarak cevap
verir.
- Kendi adı söylendiğinde tepki
verir.
- “Buraya bak, buraya gel” sözlerine tepkide
bulunur.
- “Hayır” dendiği zaman yaptığı hareketi
durdurur.Konuşma: - Ağlamaklı sesler çıkarır.
-
Sesli ve sessiz harfleri kendi kendine tekrar eder.
-
Yetişkinin konuşmasından sonra sesli olarak iletişimde
bulunur.
- Sözcükleri anlamlı olarak istenilen uyumla
söyler ve iletişim kurar.
- Sesleri taklit
eder.
1-2 YAŞ:
Anlama: - “Nerede?” diye
sorulduğunda doğru cevap verir.
- “Üstünde, altında, içinde”
gibi zarfları anlar.
- Bildiği bir eşya istendiğinde
getirir.
- Anahtar sözcükler bulunan basit cümleleri
anlar.
- Seri halinde ve birbiri ile ilişkili iki talimatı
anlar.
- Çevreden gelen sesleri ayırt edebilir.Konuşma: - İlk defa tam olarak anlamlı sözcükler
söyler.
- Eşya ya da resimlerin adlarını
söyler.
- Bir olayı açıklarken sözcükleri tek tek
söyler.
- Adını söyleyerek kendini
tanıtır.
- “Ben, benim” zamirlerini
kullanır.
- Kişilere, eşyalara, olaylara ilişkin yaklaşık
50 sözcük bilir.
- Ayrılma esnasında “Bay bay” gibi
sözcüklere tepkide bulunur.
2-3 YAŞ:
Anlama: - Bilinen eşyaların adı söylendiğinde
tanır.
- Ne ve nerede ile yapılan sorular
sorar.
- Olumsuz ifadeleri anlar.
- Basit
öykü kitaplarını dinlemekten zevk alır ve yeniden okunmasını ister.
Konuşma: - İki sözcüklü cümleler kurar ve doğru olarak
birleştirir.
- Adını ve soyadını
söyler.
- “Ne ve nerede” ile soru
sorar.
- Olumsuz cümleler kurar.
-
Anlayamadığında üzülür.
- Zamirleri
kullanır.
- Sözel olarak evet anlamında olumlu tepki
verir.
- Basit fiilleri resimlerine bakarak
söyler.
- O andaki yaşantılarını anlatır.
3-4 YAŞ:
Anlama: - Zaman kavramını ifade
eden cümleleri anlamaya başlar.
- Kıyaslamaları
anlar.
- “Eğer, bundan sonra, çünkü” gibi sözcüklerin
kullanıldığı cümleleri anlar.
- Birbirleri ile ilgili dört
emri yerine getirir.
- “Haydi taklit edelim” denildiğinde
anlar.
Konuşma: - Tam cümlelerle konuşur.
-
Geçmiş deneyimleri hakkında konuşur.
- Çoğul takılarını
kullanır.
- “Ben, benim” zamirlerini
kullanır.
- Şarkıları söyleyebilir.
-
Konuşmalarında ses hataları olmasına rağmen yabancılar tarafından
anlaşılır.
- “Üzerinde, içinde”
gibi sözcükler kullanır.
- Sıfatları doğru olarak
kullanır.
4-5
YAŞ:
Anlama: - Birbiri ile ilişkili olmayan 3 emri
sırası ile yapar.
- “Güzel, daha güzel, en güzel” gibi
kıyaslamaları anlar.
- Uzun hikayeleri dinler, ancak çoğu kez
gerçekleri yanlış yorumlar.
- Olayların sırasını
anlar.Konuşma: - “Ne zaman, nasıl, niçin” ile sorular
sorar.
- Küçük cümleleri birleştirerek bütün bir cümle
kurar.
- “Çünkü, böylece” sözcüklerini kullanarak olayların
nedenleri hakkında konuşur.
- Gerçekleri karıştırabilir
ama öykünün özünü anlar.
- Altı sözcükten oluşan cümleleri
taklit eder.
- Basit zıtlıkları
bilir.
- “Eğer... Ne ... ?” veya “Ne zaman?” şeklindeki
sorulara doğru cevap verir.
- İsim-isim, isim-fiil
birleştirmesi yapabilir.
- Telefonla konuşabilir.
5-6 YAŞ:
Anlama: - Sözel olarak
belirtilen iki özel duruma uygun resimleri bulur.
- Soyutlama
becerisinin ilk belirtilerini göstermeye başlar.
- Geçmiş
gelecek ve geniş zamanı resimlerden ayırt eder.Konuşma: - Dil bilgisi bakımından yetişkinlerin konuşmasına
çok yaklaşır.
- Ancak, özne fiil arasındaki uyumla,
geçmiş zaman kiplerinde bazı
zorluklar
vardır.
- Söyleyişlerinde
sıraya dikkat eder.
- Bilgi verir ve
alır.
- Aile içinde arkadaşları ve yabancılarla iyi iletişim
kurar.
- Bildiği basit bir öyküyü sırasıyla
anlatabilir.
- Benzerlik ve farklılıkları
söyler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder