ÇOCUKLARI TANIMANIN ÖNEMİ
Çocuğu tanımak; çocuğun ruh ve beden gelişmesini doğru olarak tespit etmek, ona
göre gerekli olan eğitimi yapabilmek için şarttır. Çocuğun gelişimini incelemek
için gerekli bir çok yönden faydalıdır. Her şeyden önce çeşitli gelişim
basamaklarında ortaya çıkan ruhî ve bedeni kabiliyetler görülmüş olur. Her
çocuktaki ferdi farklılıklar görülür, ona göre bir mesleğe ve işi yöneltmek
imkanı bulunur. Çocuğun gelişim derecesine göre, eğitim ve öğretim konuları,
seviyesi ve süresi tespit edilebilir.
2-3 yaşlarında bir çocuğa okuma-yazma
öğretmeye çalışmak boşuna bir çaba olacaktır. Çünkü belli bir olgunluk
seviyesine gelmeden çocuğun belli becerileri kazanması beklenemez. Yine 5-6
aylık bebeğe konuşma öğretilemez. Çocuğun kabiliyetinin gelişmesi için beyin
belli bir olgunluk seviyesine ulaşması şarttır. Ancak bu olgunluk seviyesine
ulaştıktan sonra yapılan eğitim tesirli olmaya başlar. İlgi, uyarılma ve
destekle çocuğun konuşma kabiliyeti hızla gelişir. Eğer çocuk bu devrede ilgi ve
uyarılmadan yoksun kalırsa kabiliyeti körelir. Çocuğun konuşması gecikebilir,
geç kalarak konuşmaya başlar. Çocuğun gelişmesi dikkate alınarak gerekli eğitim
yapılırsa başarıla sonuçlar alınır. Erken yahut geç yapılacak bir eğitimden
istenilen sonuç alınamaz .
Çocuğun gelişim dönemlerinin incelenmesi ruh sağlığı bakımından da önemlidir. Dönemlerin ortak ruhsal özelliklerinin bilinmesi ruhsal gelişimin yolunda gidip gitmediğini anlamaya yardım eder. Sağlıklı gelişim bilinirse kişilik geliştirmedeki sapmaların gözlemlenmesini kolaylaştırır
Erişkin ruh hastaları, çocukluktaki doyumsuzlukların, örseleyici yaşantıların ve saplantıların derin izlerini taşırlar. Çocukluk yaşantılarının bilinmesi ferdin ruhsal uyumsuzlukların ve sorunların aydınlatılması bakımından önemlidir.
Çocuğun gelişim dönemlerinin incelenmesi ruh sağlığı bakımından da önemlidir. Dönemlerin ortak ruhsal özelliklerinin bilinmesi ruhsal gelişimin yolunda gidip gitmediğini anlamaya yardım eder. Sağlıklı gelişim bilinirse kişilik geliştirmedeki sapmaların gözlemlenmesini kolaylaştırır
Erişkin ruh hastaları, çocukluktaki doyumsuzlukların, örseleyici yaşantıların ve saplantıların derin izlerini taşırlar. Çocukluk yaşantılarının bilinmesi ferdin ruhsal uyumsuzlukların ve sorunların aydınlatılması bakımından önemlidir.
Her çocuğun kendine özgü bir gelişme hızı vardır. Gelişme
dönemlerini birbirinden kesin sınırlarla ayırmak mümkün değildir. Bir önceki
dönemin özellikleri, belli bir süre, sonraki dönemlerde de görülür. Bu dönemdeki
olumsuz gelişme ya da sapmalar bir sonraki dönemin normal gelişmesini bozabilir
.
ÇOCUKLARI TANIMADA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR
1.Çocukları tanıma ve değerlendirmenin amacı, çocukların neleri
bilmediğini
değil, neleri ne kadar bildiğini ortaya çıkarmaktır. Çocukların bildiklerinden
hareketle, yeni öğrenme alanlarına dikkatlerinin çekilmesi önemlidir.
değil, neleri ne kadar bildiğini ortaya çıkarmaktır. Çocukların bildiklerinden
hareketle, yeni öğrenme alanlarına dikkatlerinin çekilmesi önemlidir.
2.Tanıma ve değerlendirme çalışmaları kesinlikle çocuğun
yapamadıkları üzerinde
yoğunlaştırılmamalıdır. Çocuğun kendisiyle ilgili olumlu benlik algısı
güçlendirilmelidir. Çocukların bildikleri kadar merak ettiği konularda dikkate
alınmalıdır. Çocukların meraklarını gidermek için sordukları sorulara önem
verilmelidir. Çocukları tanımak demek, çocukların neleri öğrenmek istediklerini de
ortaya çıkarabilmek demektir.
yoğunlaştırılmamalıdır. Çocuğun kendisiyle ilgili olumlu benlik algısı
güçlendirilmelidir. Çocukların bildikleri kadar merak ettiği konularda dikkate
alınmalıdır. Çocukların meraklarını gidermek için sordukları sorulara önem
verilmelidir. Çocukları tanımak demek, çocukların neleri öğrenmek istediklerini de
ortaya çıkarabilmek demektir.
3.Çocuklar
ne yaptıkları kadar nasıl ve neden yaptıklarını da düşünmelidirler.
Çocuk
yaptığı eylemlerin nedenini düşünmeden yaptığında, ezberci bir yapıya sahip
olabilir. Çocuklarla öğrenme sürecinde, duygu ve düşünceleri ile ilgili konuşmalı,
yaptıklarının amaçları hakkında paylaşımlar yapılmalıdır.
yaptığı eylemlerin nedenini düşünmeden yaptığında, ezberci bir yapıya sahip
olabilir. Çocuklarla öğrenme sürecinde, duygu ve düşünceleri ile ilgili konuşmalı,
yaptıklarının amaçları hakkında paylaşımlar yapılmalıdır.
4.Çocuklar aynı yaşta olsalar da birbirleri arasında farklılıklar
olabileceği
unutulmamalıdır. Bu nedenle çocuk merkezli çoklu değerlendirme, yöntem ve
araçlarının kullanılması gerekmektedir.
unutulmamalıdır. Bu nedenle çocuk merkezli çoklu değerlendirme, yöntem ve
araçlarının kullanılması gerekmektedir.
5.Çocukları tanıma ve
değerlendirme çalışmaları eğitim programlarının bir parçasıdır.
Eğitim ortamındaki her durum çocuk hakkında bir veri olarak dikkatle değerlendirilmelidir.
Eğitim ortamındaki her durum çocuk hakkında bir veri olarak dikkatle değerlendirilmelidir.
6.Çocukları tanıma ve değerlendirmede aileleri ve
yaşadıkları çevre koşulları da
dikkate da dikkate alınmalıdır.
dikkate da dikkate alınmalıdır.
7.Çalışmalar düzenli ve sürekli olarak yapılmalıdır.
8.Etik davranmalı, elde
edilen bilgiler sadece eğitim amaçlı kullanılmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder